بیوگرافی محمد مهدی افشاری

زندگینامه :  محمد مهدی افشاری در تیرماه سال ۱۳۴۰ در روستای “شهنان” از توابع بخش مرکزی شهرستان “داراب” استان “فارس” به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهر “داراب” به اتمام رساند. پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب آن وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها […]

زندگینامه : 
محمد مهدی افشاری در تیرماه سال ۱۳۴۰ در روستای “شهنان” از توابع بخش مرکزی شهرستان “داراب” استان “فارس” به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهر “داراب” به اتمام رساند. پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب آن وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها مانع از ادامه تحصیل افشاری و سایر فارغ التحصیلان آن مقطع گردید. در سال ۱۳۵۹، افشاری به استخدام آموزش و پرورش درآمد و پس از ۱۱ سال خدمت در این سازمان، در سال ۱۳۷۰ به وزارت کشور منتقل شد، در همین اثنا در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و نهایتا تحصیلات عالی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی ارتقا داد. تصدی بخشداری های “رستاق و فرگ” از شهرستان “داراب”، فرمانداری شهرستان های “زرین دشت، مهر، قیر و کارزین” و کارشناس امور اجتماعی استانداری فارس از سوابق اجرایی افشاری بشمار می آیند. اسفند سال ۱۳۸۶، افشاری توانست در انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی به نمایندگی از مردم شهرستان های “داراب و زرین دشت” از استان “فارس” راهی خانه ملت شود. وی عضویت در فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی و عضویت در گروه دوستی ایران و تاجیکستان را در کارنامه خود دارد.

سوابق و مسئولیتها :

  • بخشدار بخش رستاق از شهرستان داراب
  • بخشدار بخش فرگ (فورگ) از شهرستان داراب
  • فرماندار شهرستان زرین دشت
  • فرماندار شهرستان مهر
  • فرماندار شهرستان قیر و کارزین
  • کارشناس امور اجتماعی استانداری فارس
  • کارشناس طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
  • نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی

راه یابی به مجلس هشتم شورای اسلامی
افشاری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و توانست از سوی مردم شهرستان های “داراب و زرین دشت” از استان “فارس”، با کسب ۲۷۶۱۱ رای از مجموع ۱۰۵۷۳۵ آراء ماخوذه، در مرحله اول این انتخابات که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ برگزار شد، وارد مجلس هشتم شود. در این دوره افشاری به عضویت کمیسیون “کشاورزی، آب و منابع طبیعی” در آمد و در سال اول و دوم به عنوان سخنگوی این کمیسیون خدمت کرد.وی در طول دوران حضورش در مجلس، ۴۹ طرح و لایحه را به امضا رساند که می توان به طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران، طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی و … اشاره کرد.

موافقت با طرح وقف دانشگاه آزاد
یکی از اقداماتی که در سال ۱۳۸۹ از سوی عبدالله جاسبی و با هدایت “هیئت مؤسس دانشگاه آزاد” دنبال شد، “وقف اموال دانشگاه آزاد” بود. وقف اموال دانشگاه آزاد از سوی مسئولان این دانشگاه به طرق مختلف پیگیری شد؛ یکی از این طرق، مجلس شورای اسلامی و البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود. پس از “تصویب اساسنامه جدید دانشگاه آزاد” از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در فروردین سال ۱۳۸۹ که باعث به نتیجه نرسیدن تلاش‌های هیئت موسس این دانشگاه برای “وقف اموال دانشگاه آزاد” شد، در مورخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد، تحت عنوان “طرح اجازه وقف اموال در اختیار مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی” را با ۱۲۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، به تصویب رساند. پس از این اقدام دانشگاه آزاد که با همکاری برخی نمایندگان خانه ملت صورت گرفت، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و کارشناسان مسائل فرهنگی و آموزشی، به این اقدام تعدادی از نمایندگان اعتراض کردند. با وجود این اعتراضات، در جلسه علنی روز یکشنبه (۳۰ خرداد ۱۳۸۹) ضمن نقض مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وقف اموال دانشگاه آزاد تصویب شد. براین اساس، خانه‌ ملتی‌ها مصوب کردند وقف اموال مراکز آموزش عالی و غیردولتی، غیرانتفاعی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی که هیئت موسس یا هیئت امنای آنها حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون صیغه وقف آن جاری شده است و یا در آن جاری شود معتبر است که در حقیقت همان تأیید “وقف اموال دانشگاه آزاد” بود. پس از تصویب این طرح، در اول تیر ماه ۱۳۸۹، موجی از اعتراضات گسترده نمایندگان و اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌‌های دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها در مقابل مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. افشاری از طراحان طرح “نقض مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ” در روند تصویب طرح وقف دانشگاه آزاد، یاران “عبدالله جاسبی” چند طرح را برای عبور از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت از وقف دانشگاه آزاد در مجلس مطرح کردند؛ محمدمهدی افشاری یکی از طراحان طرح “نقض مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی” بود.