روش آبیاری گندم در مناطق خشک

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران  هشدار داد که خشکسالی در کشور «به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد». احد وظیفه : «به‌ لحاظ هواشناسی به‌ نظر می‌رسد که خشکسالی طی تابستان امسال [۱۴۰۰] در کشور تداوم ‌پیدا کند و حتی به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز […]

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران  هشدار داد که خشکسالی در کشور «به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد».

احد وظیفه : «به‌ لحاظ هواشناسی به‌ نظر می‌رسد که خشکسالی طی تابستان امسال [۱۴۰۰] در کشور تداوم ‌پیدا کند و حتی به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد.»

احد وظیفه ادامه داد: «احتمال این که بارندگی‌های امسال کمتر از حد نرمال باشد بالا است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال می‌دهیم که بارش‌های ‌پاییز کمتر از نرمال باشد.»

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب پیشتر در میانه تیرماه گفته بود که در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی، ۱۰۱ شهر در ایران در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد: بر اساس آمار به طور متوسط، بارش در شش حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته است.

پیشتر سازمان ملل در خردادماه سال جاری هشدار داده بود که همزمان با افزایش سریع دمای زمین، کمبود آب و خشکسالی می‌تواند در ابعادی مشابه همه‌گیری ویروس کرونا مخرب و ویرانگر شود.

گزارش سازمان ملل تخمین می‌زد که در صورت افزایش انتشار گازهای آلاینده و ادامه روند گرمایش زمین حدود ۱۳۰ کشور در طول قرن ۲۱ از خشکسالی آسیب خواهند دید.

۲۳ کشور دیگر به دلیل رشد جمعیت با کمبود منابع آب روبه‌رو خواهند شد و ۳۸ کشور از هر دو عامل افزایش جمعیت و خشکسالی به شدت آسیب می‌بینند.

در ماه‌های اخیر مسئولان دولت ایران بارها با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، خشکسالی را به عنوان علت اصلی بحران آبی در کشور عنوان می‌کنند.

اما مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، پیشتر با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور، دلیل بحران‌های موجود را «سوءمدیریت» دانسته بود.

همه عناوین بالا هشدارهایی هستن که ما باید در موردش بیشتر تعقل کنیم که آبیاری زارعت ما در روستای شهنان به این وضعیت دچار نشود . چون متاسفانه اکثر کشاورزان ما از روش سنتی آبیاری غرقابی استفاده میکنند که از معایب آن میتوان مصرف بیش از اندازه آب را نام برد و از این روش در جهان به عنوان بدترین نوع آبیاری یاد شده است . در واقع این روش اصلا بهینه نیست و میزان هدر رفت آب در آن بیش از ۹۰ درصد است که یک رقم واقعا نجومی است . در مقابل هم بازدهی ناچیزی دارد و از معایب دیگر آن میتوان به از بین رفتن مواد عالی خاک اشاره کرد . در روش آبیاری غرقابی ، آب زمین شما را می شوید و به این ترتیب هر چه مواد عالی و مغذی در خاک وجود دارد شسته شده و از آن خارج می شود . و معایب دیگر آن برداشت سخت محصول ، امکان تخریب کرت ها ، نیاز مجدد به تراز کردن زمین و آسیب به برخی گیاهان اشاره نمود .

به تازگی مقاله ای در مورد روش آبیاری گندم در کشور زیمباوه خواندم که بسیار جالب بود . اول از همه بگذارید در مورد خود کشور زیمباوه اطلاعاتی خدمت دوستان و بازدیدکنندگان سایت روستای شهنان  بدهیم .

زیمباوه کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب آفریقا است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن هَرارِه است. جمعیت زیمبابوه حدود ۱۵ میلیون نفر است.  زیمبابوه جزء آخرین کشورهای جنوب آفریقا است و کشاورزی حدود دو سوم نیروی کار را دربردارد. تنباکو، نیشکر، پنبه، گندم و ذرت، هم بخشی از صادرات این کشور هستند  .

زمان بحرانی آبیاری

دو مرحله رشد وجود دارد که طی آن آبیاری بیشترین افزایش عملکرد را می دهد. اولین مرحله رویشی پاییز است که آبیاری مجزا باید سطح خاک را تا عمق ۴ تا ۶ فوت در مزارع آبیاری شده با سیل یا شیار پر کند. با آبیاری بارانی ، پر کردن پروفیل مشکل تر می شود ، زیرا مقدار آب لازم را نمی توان در یک برنامه استفاده کرد. محور مرکزی را طوری تنظیم کنید که بسیار آهسته بچرخد و تا جایی که ممکن است آب را در یک بار بدون اعمال رواناب و فرسایش اعمال کنید. کاربرد زمینی ۴ اینچی در خاک شنی یا ۸ اینچی در خاک لومی خاک رس باید برای پر کردن مشخصات خاک به عمق ۴ فوت کافی باشد. این سطح آبیاری رطوبت ذخیره شده کافی را برای زمستان گذرانی فراهم می کند. پس از ازسرگیری رشد در بهار ، میزان آبیاری پایه بر اساس میزان مصرف آب در زمستان است.  

نکات کلیدی برای آبیاری گندم با استفاده از این روش :

در زمان کاشت برای جوانه زنی ، خاک باید به طور کامل به ظرفیت مزرعه برای پتانسیل کامل آن برسد.

برای از بین بردن پوسته و اطمینان از شاخه های خوب ، آبیاری سبک باید ۴-۵ روز پس از کاشت انجام شود ، آب سبک باید پس از ۱۴-۱۷ روز جوانه زنی خارج شود تا ریشه تاج و خردل رشد کنند.

پس از آن ، آبیاری باید طبق مصرف آب گیاهان انجام شود.

در خاک شنی با ظرفیت نگهداری آب کم ، اغلب آب (۷ تا ۹ روز با چرخه تمیز کردن ۳۰-۳۵ میلی متر).

در مناطق رسی و شنی با ظرفیت نگهداری خوب آب ، آبیاری را می توان با حجم بیشتر (چرخه های ۱۰-۱۴ روزه با شبکه ۴۰-۴۵ میلی متر) کمتر انجام داد.

این یک راهنمای کلی برای برنامه ریزی آب است. برای یک طرح آبیاری آگاهانه ، استفاده از یک حفره خاک برای تخمین رطوبت خاک در جلو و عقب خط آبیاری کمک خوبی در مدیریت آبیاری است.

کودها و علف کش ها پس از دوره سخت شدن و سپس آبیاری سبک ، معمولاً در حدود ۲۱ روز پس از جوانه زنی استفاده می شود.