مداحان نوستالژی اهالی روستای شهنان

🏴در دهه‌ی محرم هر ساله مداحان این روستا با برگزاری و برپایی علم های عزاداری در این روستا نام امام حسین (ع) و یارانش را زنده نگه میدارند. 🔅پیامبر (ص) راه هدایت را به راهی تاریک تشبیه می‌‏کند که نیاز به چراغ و نور دارد و آن چراغ و نور امام حسین است. 🔅 📍نویسنده: […]

🏴در دهه‌ی محرم هر ساله مداحان این روستا با برگزاری و برپایی علم های عزاداری در این روستا نام امام حسین (ع) و یارانش را زنده نگه میدارند.

🔅پیامبر (ص) راه هدایت را به راهی تاریک تشبیه می‌‏کند که نیاز به چراغ و نور دارد و آن چراغ و نور امام حسین است. 🔅
📍نویسنده: اشکان جمشیدی 🏴

چند تن از 🎙مداحان نوستالژی اهالی روستای شهنان معرفی میکنم:
حاج علی مرادی ، کربلایی باقر رسول خانی، کربلایی غنجعلی اسماعیلی، کربلایی عباس حاجی زاده و کربلایی مسلم امامی ، (به دلیل نام تعداد زیادی از عزیزان از قلم افتاد، عذرخواهی میکنم)
وقتی کربلایی باقر رسولخانی میکرفن می گرفت دست و نوحه ی شام هفتم آمده ، میزنم بر سر می خواند ، افراد سینه زن در حسینه به دو دسته تقسیم می شدند و این نوحه را که سبک آن دو دسته شدن عزاداران بود همراهی می‌کردند :::::///
«همچنان نوحه هایی با سبک قدیم در این روستا خوانده می شود»
🔺فرهنگ و رسوم مردم روستای شهنان در ایام محرم:

در ایام محرم افرادی هستند که نذری هایشان را با پخت پلو و خورشت قیمه بین مردم روستا تقسیم می کنند. و تعدادی نیز نذری هایشان به صورت پلو و خورشت قیمه در مکان های دیگر شهرستان بین مردم تقسیم می کنند.
در ایام سوگواری از اول ماه محرم تا شب عاشورا (دهه‌ی اول ماه محرم) در حسینه این روستا به عزاداری (سینه زنی و زنجیرزنی) می پردازند.
🔅حسینه این روستا به کمک خیرین و بخصوص طلا جواهرات دختران و خانم ها ، موجودی قُلک های کودکان و نوجوانان و نذورات دیگر افراد این روستا ساخته شده است.🔅
▪️در روز تاسوعا اهالی روستا قبل از حرکت به سمت منازل خانواده های شهدا و عرض تسلیت، یکساعتی اطراف یکدیگر جمع می شوند و نذورات اهالی را جهت ساخت حسینیه و … به معتدمدین ، اعضا محترم شورا و دهیار محول می کنند.
بعد از آن جهت عرض تسلیت به صورت هیئت زنجیر زن و پرداختن به نوحه خوانی به طرف منازل خانواده شهدا این روستا حرکت می کنند.

▪️در عصر تاسوعای حسینی هیئت این روستا با تجمع اهالی روستا و عزیمت آنها با ماشین های سبک و سنگین به سوی مرقد آیت الله نسابه (ره) می روند تا اینکه با برپایی هیئت به صورت زنجیر زن روبروی مرقد آن عالم ربانی به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنند.

▪️روز عاشورا حسینی هییت روستای شهنان به طرف قبرستان این روستا با نوحه خوانی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند و دعای عاشورا در خیابان همان قبرستان قرائت می کنند و نماز ظهر عاشورا در یکی از مساجد این روستا با اقامه امام جماعت این روستا برگزار می شود و در عصر عاشورا به طرف امامزاده پیرمراد در ۵ کیلومتری شهر داراب رفته و با قرائت فاتحه و پرداختن به نوحه سرایی و زنجیر زنی و فرستادن سلام بر شهیدان این مرز و بوم عزاداری را به پایان می رسانند و به سوی روستا بر می گردند تا اینکه مراسم شام غریبان برگزار کنند.

🏴برای برقراری نظم در یک هیئت طولانی همچون روستای شهنان عوامل زیادی هستند که دست به دست یکدیگر می دهند که نظم و حراست این هیئت برقرار باشد.
🔺نظم به اعضا تبل و دهل و سنج زنی
🔺نظم و مراقبت از امکانات هیئت (بلندگوها ، مراقبت از آمپلی فایر، تنظیم صدا و رساندن برق)
🔺 وجود عزیزان تدارکات چی و حراست
🔺همراهان هیئت بخصوص خانم های این روستا

🌹امیدوارم اهالی روستا همیشه در پناه حق سلامت و استوار باشید🌹
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴