معرفی روستای شهنان

روستای شهنان در جنوب غربی شهرستان داراب واقع می باشد، این روستا از توابع بخش مرکزی (شهرستان داراب)دهستان هشیوار که نام محلی آن شینون است. در منطقه هشیوار ۴ روستا باستانی وجود دارد. ۱-دبرون (دبیران) ۲-سیاهان (سپاهان) ۳- هیربدان (هربدون) ۴- شهنان (شینون) قدمت این روستا (شهنان)به زمان ساسانیان بر می گردد. شهنان ( شه_نان)همینطور […]

روستای شهنان در جنوب غربی شهرستان داراب واقع می باشد، این روستا از توابع بخش مرکزی (شهرستان داراب)دهستان هشیوار که نام محلی آن شینون است. در منطقه هشیوار ۴ روستا باستانی وجود دارد.
۱-دبرون (دبیران)
۲-سیاهان (سپاهان)
۳- هیربدان (هربدون)
۴- شهنان (شینون)
قدمت این روستا (شهنان)به زمان ساسانیان بر می گردد.

شهنان ( شه_نان)همینطور که از نام آن مشخص است، از گندم و جو که در اینجا کشت میشده و گندم و جو را به آرد تبدیل می کردند و بهترین و مرغوبترین آرد که از این آرد مرغوبترین #نان پخت میکردند و نان این روستان برای طبقه مرفه (سرمایه داران) (شاهان) استفاده می شده است. که در آن زمان تجار ،بازرگانان و سرمایه داران محل اقامت داشته اند.

اطلاعات اقتصادی مردم #شه_نان ،شغل اول افراد این روستا کشاورزی و دامداری می باشد که اکثر زمین های کشاورزی این روستا زیر کشت می رود (بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار زمین زراعی) که درآمد سالیانه حدودا ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است که فعلا کمبود آب آشامیدنی باعث شده تا کشاورزان از کشاورزی کمی عقب نشینی کنند و رو به کوچ به شهر و شهرنشینی بیاورند.
مسافت این روستا تا مرکز شهر (شهرستان داراب) ۵ کیلومتر محاسبه شده است.

روستای شهنان برای برفراز نگه داشتن بیرق سبز و سفید و سرخ رنگ جمهوری اسلامی ایران منقش به آرام الله و محافظت از نوامیس کشورمان در جنگ حق علیه باطل (ایرانعراق) جوانانش را راهی این میدان نمود و حالا این روستا نیز روستای  شهیدپرور می باشد.

اسامی شهدای روستای شهنان
عبدالرسول مرادی پور
ناصر قربانی
نوشاد بهرامی
جعفر تمدن
محمود کابلی
نصرالله احتشامی
(روحشان شاد و یادشان گرامی)

مرکز این روستا دو نخل خیلی بزرگی خودنمایی می کند که حدودا ١٠٠ متر تخمین زده و حدود ٢٠٠ سال قدمت دارد و هر جای این روستا باشی همچون #برجبزرگمیلاد در تهران آن را خواهید دید و این دو نخل به نام #نخل امام علی مشهور می باشد.

شمارش جمعیت این روستا (شهنان) که در مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده است ١،٧۵۶ نفر می باشد.
جمعیت این روستا اکثرا جوانان تشکیل می دهند و اکثرا افراد این روستا اشخاصی با سواد می باشند و در اکثر ارگانهای دولتی و خصوصی شهرستان داراب سمتی دارند و حتی یکی از اشخاص این روستا به نام #محمدمهدیافشاری که یک روستا زاده متولد روستای شهنان می باشد یک دوره ۴ ساله به عنوان نماینده مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت انتخاب شد و در دوره های دیگر نیز یکی از مدعیان این عنوان (نماینده) بوده و رقیب سرسختی برای کاندیدها محاسبه می شود.

روستای شهنان دارای ٣ مسجد (مسجد صاحب الزمان عج) و (مسجد ابولفضل عباس ع) و دیگری نیز تازه تاسیس مسجد جامع روستای شهنان می باشد.
شهنان (شینون) دارای یک زمین فوتبال (زمین خاکی) در مرکز این روستا می باشد که هر روز و در نوبت عصر جوانان مستعد و علاقه مند به ورزش فوتبال برای برگزاری یک فوتبال دسته جمعی ارائه میدهند این روستا یک تیم ورزشی (فوتبال) به نام #همای_شهنان نیز دارد که در جام های شهرستان شرکت می کنند.

این روستا دارای یک مخابرات ، یک دفتر خدمات ارتباطی دولت ، یک اداره بهداشت و درمان ، یک شرکت تعاونی ،یک موسسه قرض الحسنه ، سه مدرسه (راهنمایی پسران شهیدان شهنان،دبستان پسران آیت الله نسابه ره (تغیر نام داده شده و در حال حاضر دخترانه و پسرانه می باشد) و راهنمایی دختران شهید ناصر قربانی است.

از دید تاریخی این روستا از لحاظ فرهنگی ۶۰ سال پیش اولین مدرسه در منطقه تاسیس شد به نام مدرسه آیت الله نسابه (ره) که می توان از افراد تحصیل کردن آن زمان در این مدرسه از مرحوم ناصر بیدل ، دکتر ابراری ، احمد خوانسالار و …نام برد.