گلایه مردم شهنان از شوری آب آشامیدنی

با کمبود آب مواجه هستیم نگارش: اشکان جمشیدی منتشر شده در گروه فصل جدید مطالبه گری روستاهای زیادی در شهرستان های داراب و زرین دشت داریم که حتی برای مقداری آب شرب باید یک روز منتظر تانکر آب فروش باشند همچنان وضعیت بد کم آبی فشار روحی برای مردم شریفمان ایجاد کرده است. سیل اسفند […]

با کمبود آب مواجه هستیم
نگارش: اشکان جمشیدی
منتشر شده در گروه فصل جدید مطالبه گری
روستاهای زیادی در شهرستان های داراب و زرین دشت داریم که حتی برای مقداری آب شرب باید یک روز منتظر تانکر آب فروش باشند همچنان وضعیت بد کم آبی فشار روحی برای مردم شریفمان ایجاد کرده است.
سیل اسفند ۹۵ شهرستان داراب باعث شد که آب های زیر زمینی تغییرات ملموس در آب شرب بعضی مناطق ایجاد شود ، روستای شهنان آب چاه آبیاری مستقل و مختص مردم این روستا دارد و قبل از سیل ۹۵ آب شُرب نسبتاً مناسبی داشت، بعد از سیل ۹۵ این آب برای ۱ الی ۲ سالی حتی انگلی بود که با آزمایش این آب شرب در آزمایشگاه آب شیراز متوجه شدیم و سند معتبر آن موجود می باشد، متاسفانه این آب شرب بسیار شور شده و اصلا قابل شُرب و حتی گاها دوستان و اهالی روستای شهنان اطلاع رسانی می کنند که این آب بدرد آبیاری گل و گیاهان خانگی نمی خورد چون باعث خشک شدن گیاهان می شود.


چند سال این مطالبه به حق در رسانه های مجازی توسط اینجانب و در خبررسانی های کشوری همچون آخرین خبر ، تسنیم و دیگر خبررسانی ها منتشر شده و همچنان بعد از ۴ سال این آب قابل شرب نبوده است.
از مسولان مربوطه تقاضا داریم به این مساله خطیر و حیاتی رسیدگی کنند چون مردم این روستا و حتی محله های شهر داراب (دریمی ، خیابان کارگر ، قلعه، هجرت) نیز با همین مشکل روبروی شده اند و برای تهیه آب شرب مورد استفاده خود و خانواده به تلمبه های آبیاری دیگر مناطق مراجعه می کنند.

همانطور که مشاهده میکنید نمونه آب ما دارای آلودگی توتال کلیفرم هست .

کلی فرم ها به عنوان شاخص میکروبی مناسبی برای نشان دادن آلودگی مدفوعی در نمونه های آب مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله ویژگی هایی که باعث شده این گروه از باکتری ها به عنوان شاخص میکروبی برای نشان دادن آلودگی مدفوعی آب مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:
زیستگاه طبیعی آن ها در دستگاه گوارشی حیوانات خونگرم است لذا در مدفوع به تعداد زیاد حضور دارند.
دوام آن ها در آب بیش از باکتری های بیماریزای روده ای است که این باعث می شود هر گاه باکتری های بیماریزای روده ای در آب حضور دارند کلی فرم ها هم وجود داشته باشند.

با این وجود با گذشت زمان مشخص شد که همه باکتری هایی که در گروه کلی فرم ها قرار می گیرند منشأ مدفوعی ندارند بلکه برخی منشأیی غیر از مدفوع مثلاً از خاک دارند. بنابراین زیرگروهی در گروه کلی فرم ها تعریف شد که با توجه به اینکه منشأ آن ها از مدفوع بود و نه از زیستگاه های دیگر به آن ها کلی فرم های مدفوعی (fecal coliforms) می گویند. به کل کلی فرم ها (شامل مدفوعی و غیرمدفوعی) نیز توتال کلی فرم (total coliforms) می گویند.

کلی فرم های مدفوعی یا همان فکال کلی فرم ها باکتری هایی ترموتالرنت (مقاوم به گرما) یا اصطلاحاً گرماپای می باشند بدین معنی که قادرند تخمیر لاکتوز را با همان شرایطی که برای توتال کلی فرم ها ذکر شد انجام دهند ولی می توانند این فعالیت را در دمای ۵/۴۴ درجه سانتیگراد نیز انجام دهند.

بنابراین در روش های آزمایشگاهی شمارش توتال کلی فرم ها و فکال کلی فرم ها توانایی تخمیر لاکتوز با تولید اسید و گاز به ترتیب در دمای ۳۵ درجه و ۵/۴۴ درجه مورد نظر قرار می گیرد.

امیدواریم مسولان در این روزها با وجود ویروس کرونا رسیدگی های لازم انجام دهند.


جواب جناب مهندس جبّاری رئیس اداره آبفای شهرستان داراب در مورد آب شرب روستای شهنان و دولت آباد و محله های هجرت و دریمی و… که در گروه فصل جدید مطالبه گری مورد بررسی و مطالبه قرار گرفته بود:

با سلام و وقت بخیر.
فکر می کنم که قبلا هم در مورد این موضوع با ادمین گروه فصل جدید مطالبه گری صحبت کرده ایم و من توضیح داده ام البته در مطالبه ای که دیشب منتشر شده، مخاطبشان مرکز بهداشت است و مرکز بهداشت هم می‌تواند اظهار نظر کند که آب روستای شهنان و دیگر مناطق گفته شده، مشکل بهداشتی دارند یا خیر و اعلام کند!
آب شرب این مناطق عاری از هرگونه آلودگی میکروبی و ویروسی می‌باشد.
نکته قابل توجه این است که Ec آب بعضی از این مناطق اعلام شده نسبت به بقیه نقاط شهرستان بالاتر است و از نظر محدوده های مجاز استاندارد آب مشکلی ندارد ولی به علت بالارفتن Ec مقداری طعم و مزه نامطلوب دارد.

راه حل پیشنهادی برای حل این مشکل هم حفر چاه های جدید و انتقال آب از نقاط دورتر به این مناطق می‌باشد که مستلزم اعتباری بالغ بر ١٠ میلیارد تومان و یا اینکه پیشنهاد دیگری هم هست که آن تامین آب این مناطق از طرح آبرسانی رودبال به زرین دشت است ولی اطلاعات کافی درباره اینکه این پیشنهاد عمل شدنی باشد یا ن را ندارم و باید مسئولان مربوطه این پیشنهاد را بررسی کنند. البته با ارتقای ظرفیت تولید تصفیه خانه آب داراب و اجرای یک خط انتقال ١٠ کیلومتری هم محقق خواهد شد
انشالله پس از افزایش و ارتقای ظرفیت تولید در این خصوص اقدام لازم انجام خواهد شد.

در ضمن آقای دکتر عسگری هم بطور جدی پیگیر این موضوع هستند و انشالله با کمک ایشان بتوانیم آن چیزی که مطلوب خلق و خالق است را انجام دهیم

با تشکر از جناب مهندس جباری که پاسخ ادمین مطالبه گر ما رو دادند.🌹🌹🌹
شهرستان های عزیز ما واقعا نیازمند به مسئولینی است که خود را پاسخگوی مردم بدانند.


از اینکه باعث شدم که شم سیاسی حداقل دوستان حرکت کرده خوشحالم. 🌻
اول اینکه: متن من سیاسی نیست و حمایت از شخصی نبوده و نخواهد بود، تنها صحبت و مطالبه گری از زبان و دل مردم به عرض می رسانم.
دوم اینکه: روستای شهنان تا اونجایی که اطلاع دارم دو حلقه چاه آب شرب روستایی داره
سوم اینکه: اگر صحبت شما هم دال بر واقعیت است، چرا پیگیر موضوع مشکل دار بودن آب نبودید؟ چرا پیگیر شور بودن آب نیستید؟
چهارم اینکه: حرف من سیاسی نیست
پنجم اینکه: الان با نحوه بیان زیبایتان ،قصد منحرف کردن مسیر فعالیت مطالبه گری اجتماعی من در قبال سلامتی مردم دارید؟ (متن من در راستای حمایت سیاسی از شخص بومی نبود)
ششم اینکه: شما اصل مطلب رها کردید و همچون مسولین دولت به برگ های زرد درخت چسبیده اید، کاش ناراحتی شما از مشکل ساز شدن برای ریشه های درخت بود.
هفتم اینکه: من به شخصه ناراحت وضع آب روستایی شهنان چه در مورد آلودگی و در مورد شور شدن آن بوده و هستم، شما کی و چه وقت ناراحتی خود در قبال مشکل ساز شدن این آب برای مردم صبور شهر (به گفته خودتان چاه آب بلوار مطهری) لب به مطالبه گری باز کردید؟
هشتم اینکه: ناراحتی شما از کدام گزینه ذیل می باشد؟
۱- بابت انتقال آب از شهر داراب به روستا (مد نظر شما روستای شهنان)
۲- آلوده بودن آب شُرب در زمان گذشته و شور و عدم قابل شُرب بودن آب فعلی روستای شهنان (به گفته شما منبع آب در شهر)؟
نُهم اینکه: کاش افکار روستایی و شهری از ذهن همه پاک می شد و همه ی ما در راستای نام کهن شهرستان داراب حق را مطالبه می کردیم
ارادتمند شما اشکان جمشیدی


فارس|گلایه از شوری آب در روستای شهنان داراب؛ مردم خواستار پاسخگویی مسئولان شدند
چندی پیش مردم روستای شهنان داراب نسبت به ناسالم بودن آب شرب خود اعتراضاتی داشتند اهالی روستا می‌گویند که از بعد از وقوع سیلاب در اسفندماه ۹۵ طعم، رنگ و بوی آب شرب این روستا تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، از چندی پیش مردم روستای شهنان دهستان هشیوار از توابع بخش مرکزی شهرستان داراب نسبت به ناسالم بودن آب شرب خود اعتراضاتی داشتند. مردم این روستا می‌گویند که از بعد از وقوع سیلاب در اسفندماه ۹۵ طعم، رنگ و بوی آب شرب این روستا تغییر کرده است.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: نمک و شوری آب روستا آنقدر بالاست که کولرهای آبی منازل پر از قندیل نمک و شوره شده است این در حالی است که در سال‌های قبل این مشکل وجود نداشت.

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: طعم، رنگ و بوی آب آنقدر تغییر کرده که ما تنها برای شست و شو از آن استفاده می‌کنیم و برای مصرف خوراکی مجبوریم که آب از جاهای دیگر تهیه کنیم.

یکی دیگر از اهالی می‌گوید: از آنجا که وسیله نقلیه نداریم برای ما مقدور نیست که آب آشامیدنی از جاهای دیگر تهیه کنیم به همین خاطر مجبوربه استفاده از آب روستا هستیم که هم دچار سنگ کلیه شدیم و هم چندین بار به مشکل گوارشی و اسهال دچار شده‌ایم.

به گفته اشکان جمشیدی، فعال اجتماعی روستای شهنان، تعداد قابل توجهی از اهالی به دلیل مصرف آب این روستا دچار بیماری‌هایی مانند اسهال، کلیه درد، سنگ کلیه شده‌اند و ایم مطلب را به اعضای شورای روستا نیز اطلاع داده‌اند.

وی با بیان اینکه چندی پیش از طرف آبفای روستایی آزمایشی روی آب این روستا انجام شد و نتایج آن آزمایش را به صورت دست‌نویس به دهیاری و شورا اعلام کردند که همین موضوع نیز برای ما جای سوال است که چرا این آزمایش باید به این صورت تحویل داده شود.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه درآن نتیجه آزمایش اعلام کردند که آب روستای شهنان مشکلی ندارد از کارشناسان آبفا و شبکه بهداشت شهرستان داراب درخواست کرد که به صورت دقیق به وضعیت آب این روستا رسیدگی و ماحصل نتیجه کارشناسی خود را به مردم اعلام کنند.

محمد پیرزاده، عضو شورای روستای شهنان می‌گوید: از بعد از وقوع سیل سال ۹۵ آب این روستا شور شده است و به هرجا که مراجعه کردیم جوابگو نیستند، به شبکه بهداشت چندین بار مراجعه کرده‌ایم اما می‌گویند املاح آب این روستا طوری نیست که سبب بیماری شود و این در حالی است که اهالی روستا مدام به ما مراجعه می‌کنند و همه نیز بیمار هستند و می‌گویند براساس آزمایشات این بیماری‌ها به دلیل آب شرب است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خانم حسینی، کارشناس خانه بهداشت روستای شهنان می‌گوید: تاکنون هیچ مراجعه‌کننده‌ای نداشتیم که به خاطر مصرف آب شرب روستا دچار بیماری شده باشد.

وی با بیان اینکه آب روستا را چندین بار به آزمایشگاه فرستاده‌ایم و نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که آب هیچ مشکلی ندارد و از نظر میکروبی از حدمجاز بالاتر نیست و قابل استفاده است، می‌افزاید: حد شوری آب روستا بالاتر رفته است اما بیشتر از حدمجاز نیست که غیرقابل استفاده باشد.

عباس ارشدی، رئیس آبفای روستایی داراب با تایید پایین آمدن کیفیت آب روستای شهنان، می‌گوید: به دلیل بروز خشکسالی آب این روستا مانند بقیه مناطق استان فارس از نظر کیفیت افت داشته است اما هیچ‌گونه آلودگی ندارد و قابل شرب است.

وی با بیان اینکه مردم روستا هیچ گونه نگرانی در مورد سالم بودن آب این روستا نداشته باشند، می‌افزاید: کار مطالعه و طراحی انتقال آب سد رودبال به داراب انجام شده و در صورت نیاز و ضرورت در آینده از آب سد رودبال بهای نروستا نیز آبرسانی می‌شود.

مردم و شوراهای این روستا خواستار جوابگویی آب و فاضلاب روستایی داراب در مورد کیفیت آب این روستا هستند و از آنجا که وضعیت آب آشامیدنی ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد انتظار می‌رود مسئولان شبکه بهداشت و آب و فاضلاب روستایی نیز برای پاسخگویی به خواسته بحق مردم با حضور در این روستا وضعیت آب این روستا را به صورت دقیق برای مردم تشریح کنند و به اهالی این روستا در مورد سالم بودن آب آشامیدنی اطمینان دهند.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت ۸ الی ۱۶ با شماره تماس ۰۷۱۳۲۲۸۱۹۷۵ با دفترخبرگزاری تسنیماستان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از ثریا ستاری



بعد از این خبر مردم شهنان قصد داشتند که در مصلی جهت احقاق آب اشامیدنی خود تجمع کنند که شورای روستا خبر داد :

صبح امروز مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ آقای ارشدی مسئول آبفا در روستای شهنان حضور پیدا کرده و با اعضای شورا و دهیار در رابطه با حل شدن مشکل آب روستا گفتگو کردند.

در نهایت ایشان قول دادند تا ۱۴٠٠/۱٠/۱۹ مشکل آب شهنان را حل کنند.

بنابراین تجمع امروز در مصلی منتفی شد .


نگارنده: اشکان جمشیدی
بهبود آب شُرب برای مردم شهرستان داراب فقط شعار بود.
مرکز بهداشت شهرستان داراب: آب شُرب روستای شهنان انگلی است و باید این چاه پلمپ شود
آب شرب این روستا ، از یک چاه اختصاصی زیر نظر اداره آبفا مدیریت می شود؛ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به دلیل وقوع سیل در شهرستان داراب این چاه آب شور و انگلی شد که این موضوع توسط مردم و فعالین اجتماعی این روستا در فضای مجازی و چند خبرگزاری کشوری اطلاع رسانی شد، طی این چند سال مسولین اداره آبفای روستایی این موضوع انگلی و غیر قابل شرب بودن را تکذیب می‌کردند اما با پیگیری های مجدانه اعضای شورای روستای شهنان و دهیار محترم با جدیدترین آزمایشات و پیگیری های شبکه بهداشت شهرستان داراب (جواب آزمایش سال ۱۴۰۰) به این نتیجه رسیده اند که هر چه سریعتر چاه آب شرب روستای شهنان باید پلمپ شود و منبع آب شُرب جایگزینی تهیه کرد.
ضرب المثلی هست که میگه : هر موقع ماهی را از آب گرفت تازه است، برای حفظ جان و بهداشت مردم ،سهل انگاری نشود.
رییس محترم اداره ابفای شهرستان داراب قول رسیدگی داده اند.
سوالی که بین مردم شریف روستای شهنان ایجاد شده است: هزینه چاه آب مذکور در گذشته از جیب مردم روستا تهیه شده است؛ موضوع ارسال قبض آب برای مشترکین روستای شهنان جهت مصرف آب از سوی اداره ابفا چیست؟
با گزارشی که از سوی اعضای محترم شورا و دهیار محترم این روستا ارایه شده است حدودا ۶۰ میلیون در یک هفته از خانوارهای این روستا جمع آوری شده است، اما اداره ابفای شهرستان چه کار مثبتی برای این مردم انجام خواهد داد؟
۱۶ دی ماه ۱۴۰۰